جملاتی که نباید به رییس گفت | 25 جمله کلیدی

رییس و کارمندان
5
(8)

امیدوارم آنقدر خوش شانس باشید که در محل کار، یک رئیس عالی داشته باشید. اگر دقت کرده باشید ما حدود یک سوم از روز خود را با همکاران و رییس سپری می کنیم. بنابراین اگر به شغل و ارتقاء شغلی علاقه دارید، جملاتی که نباید به رییس گفت را در مقاله زیر مطالعه کنید و فهرست برداری نمایید.

نوع گفتار و تعاملات کارمندان با رییسشان 3 نتیجه اساسی زیر را خواهد داشت.

1- ارتقاء جایگاه کارمند

2- تنزل جایگاه کارمند

3- بی اهمیت شدن کارمند برای رییس که در نهایت به تنزل یا اخراج او خواهد انجامید.

همیشه به یاد داشته باشید که جایگاه رییس از کارمند بالاتر است بنابراین زور او نیز بیشتر است. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا 25 عبارت را لیست کرده ام که باید سعی کنید از بیان آنها به رئیس خود اجتناب کنید، حتی اگر گفتن آنها در جایی مناسب به نظر برسند.

جملاتی که نباید به رییس گفت:

۱- ” من نمی توانم ”

از مهمترین جملاتی که نباید به رییس گفت، جمله بالاست که به معنای ناتوانی و عدم علاقه به کار است. هیچ رییسی دوست ندارد این کلمه را از کارمند خود بشنود. بهتر است به جای گفتن این کلمه، بگویید “مطمئن باشید تمام تلاش خودم را خواهم کرد.” با گفتن جمله دوم، اگر در کارتان موفق هم نشوید باز هم نشان داده اید که دوست داشتید کار انجام شود ولی نشد و رییس اینگونه کارمندان را محترم می­ شمارد.

به رییس نگویید من نمی توانم

2- “سعی می­کنم “

یعنی آقای رییس شما مطمئن نباش که این کار انجام شود. مثلا اگر رییس شما از شما بخواهد که یک چک را وصول کنید و شما چنین جوابی بدهید او نسبت به شما چه فکری خواهد کرد؟

 

3- ” ولی من چیز دیگری شنیده ام “

تصور کنید رییس شما در جمعی می­گوید من در جلسه ای اعلام کردم که من بهترین کارمندان ایران را دارم و شما از جای خود بلند شوید و بگویید:” جناب رییس ولی من چیز دیگری شنیده­ ام” بنظر شما رییس با شما چه خواهد کرد؟ بنظر من این یکی از جملاتی است که هرگز نباید به رییس گفت.

 

4- ” این کار به من مربوط نمی شود و یا این کار در حیطه کاری من نیست”

رییس شما بخوبی واقف و آگاه است که شما در چه حیطه ای فعالیت می­کنید. اگر کاری از شما می­خواهد که در حیطه کاری شما نیست مطمئنا خودش از آن مطلع است ولی بر اساس ضرورت از شما کمک خواسته است. بنابراین بدانید که“هیچ حیطه کاری را بر روی سنگ حک نکرده­ اند که نتوان آنرا تغییر داد.”

 

به من مربوط نیست

5- “چه نفعی برای من دارد؟ “

هیچگاه فراموش نکنید که شما کارمند یک سازمان هستید که از آن سازمان حقوق دریافت می کنید. در تشکل های بزرگ “منافع گروه بر منافع شخص ارجحیت دارد”.شاید کاری که مدیر از شما خواسته است به نفع شخص شما نباشد ولی به نفع تیم همکاران شما خواهد بود. مدیران همیشه برای کارمندانی احترام زیاد قائل هستند که منفعت جمع را بر منفعت شخص ترجیح می دهند. البته ناگفته نماند که شما نیز از منفعت جمع منتفع خواهید شد.

این مطلب را هم بخوانید:  رفتار دلسرد کننده مدیران | 5 رفتاری که باید تغییر کنند

 

6- ” بابت این اتفاق متاسفم، ولی …”

پس از اظهار تاسف از انجام یک کار، بدنبال بهانه ای که نشان دهید در این موضوع خاص شما چندان مقصر هم نیستید نباشید چون عذرخواهی خود را زیر سؤال می برید.

” دلیل دیر رسیدن من به جلسه، راننده آژانس بود که از خیابان شلوغ آمد و توی ترافیک گیر کردم”

 

7– “من نمی دانم ”

این جمله نزد مدیر شما جمله زیبایی نیست. حتی اگر راجع به موضوعی اطلاعی ندارید حدس خود را نسبت به آن موضوع بیان کنید و یا بگویید جواب آنرا پیدا می­ کنم و در جلسه بعدی اعلام می­کنم.

 

به رییس نگویید من نمی دانم

8- ” فقط بخاطر شما این کار را انجام می دهم والا خودم موافق نیستم”

شما با زبان بی زبانی به رییس خود می گویید که من مسئولیت عواقب این کار را نمی پذیرم چون از همان ابتدا گفتم که مخالف انجام این کار هستم و رؤسا از افراد مسئولیت گریز خوششان نمی آید. جملاتی مثل این را که شبیه منت گذاشتن است را به هیچ عنوان نباید به رییس گفت.

 

9- ” چرا همیشه فلانی …”

چرا همیشه محمدی میره مرخصی

فرق من با رضایی چیه که برای من اینکار رو نمی کنید و برای او می کنید

برای چی سعیدی اتاقش دل بازه و اتاق من دلگیر

بجای این گونه مقایسه ها، خود را اثبات کنید و اجازه دهید رییستان با رغبت برای شما کاری انجام دهد بطوریکه شما هم همپای دیگران شوید.

یک تجربه: اگر حقوق همکار شما از شما بیشتر است هیچگاه پیش مدیرتان شکایت نکنید که چرا فلانی حقوق بالا می گیرد بلکه بگویید همکار من حقوقش درست است حقوق من را افزایش بدهید و به او برسانید.

 

۱۰- “من استعفا میدهم “

هیچ گاه رییس خود را تهدید به استعفا یا ترک کار نکنید زیرا او همیشه منتظر روزی خواهد بود که شما  اصطلاحا “دست او را در حنا بگذارید“. بنابراین برای جلوگیری از این اقدام شما یا یک نفر جایگزین را در کنارتان قرار خواهد داد تا در صورت ترک کار لنگ نماند و یا اینکه در اولین فرصت پیش آمده خودش شما را اخراج خواهد کرد، چون دیگر نمی تواند روی شما حساب کند و به شما اعتماد کند. مطمئن باشید آنقدر نیروی متخصص جویای کار وجود دارد که تنها کسی که لطمه خواهد خورد شما هستید نه سازمانتان. جملاتی مثل استعفا دادن هم نوعی تهدید برای رییس محسوب می شود که نباید به مدیر گفت.

این مطلب را هم بخوانید:  تفاوت مدیر خوب و مدیر بد | 11 چالش که تفاوت مدیران را نشان می دهد.

 

نباید گفت من استعفا میدم

۱۱- ” من تصور کردم که … ”

فکر نکنید با گفتن این جمله می توانید مدیر خود را وارد چالش واضح نبودن دستورات بکنید پس بهتر است صادقانه اشتباه خود را به گردن بگیرید و سعی در اصلاح آن داشته باشید. نه اصطلاحا “ماست مالی کردن آن“

 

12- ” من تمام سعی خودم را کردم.”

اگر شما کاری را درست انجام ندادید و یا ناقص انجام دادید و یا اشتباه انجام دادید به مدیر خود نگویید ” من تمام سعی خودم را کردم” یعنی اینکه مدیر نباید بیشتر از این از من توقع داشته باشد و نشان از توانایی کم شما دارد پس بهتر است بگویید “دفعه بعد درستش می کنم“

 

۱3- “من قبلا این کار را کرده ام و نتیجه اش این بوده و …”

ممکن است مدیر شما مقصود دیگری داشته باشد. پس اگر هم قبلا کاری را برای افراد دیگری انجام داده اید بگویید:” من قبلا با آقای/ تیم/شرکت فلان این کار را انجام داده ام و چنین نتیجه ای داشته است. ولی خیلی دوست دارم یک تجربه مؤثرتری را با شما و تیم تحت نظارت شما داشته باشم“.

 

۱4- “ما تو شرکت قبلی اینجوری کار می کردیم”

اگر از شرکت قبلی اطلاعاتی هم دارید نباید مستقیما به رخ رییس بکشید، بلکه بهتر است بصورت سؤالی از رییس بپرسید. در این حالت رییس چنین حسی را دارد که تمام نتایج، حاصل پاسخ های خوب او به سؤالات پرسیده شده است.

 

۱5- “من مقصر نیستم بلکه فلانی تقصیرکار است”

اگر بی تقصیر هستی سعی کن خودت را ثابت کنی نه اینکه دیگران را مقصر جلوه دهی.

 

۱6- “مدیران قبلی این کار را بهتر انجام می دادند”

ایراد مدیر خود را مستقیم نگویید. پاسخ مدیر شما شاید این باشد که مثلا اگر او مدیر خوبی بود که عوض نمی شد تا من بیایم، یا جمله ای مثل این.

 

۱7- “من خسته ام”

مدیران بدنبال کارمندان بانشاط و سرزنده و سرحال می گردند که سازمان را به شور و حال بیاورند نه اینکه بذر کسالت را در سازمان بپاشند و معتقدند که اصطلاحا ” یک بز گر، گله ای را گر می کند.”

 

جملاتی مثل خسته ام به رییس نگویید

۱8- ” من با فلان آقا یا خانم نمیتوانم کار کنم”

فراموش نکنید که بقیه کارمندان توسط شما استخدام نشده اند. کار کردن بصورت تیمی توسط مدیر شما تعیین می گردد نه شما. یک تیم از گرد هم آمدن افراد با تخصص های مختلف و شخصیت های مختلف بوجود می آید و یک کارمند خوب کسی است که بتواند بعنوان یک عضو موثر تیم با مشکلات کنار بیاید و برای مدیر خود دردسر ایجاد نکند. ضمنا این نکته مهم را هم بدانید که اگر شما نخواهید با فلان آقا یا خانم کار کنید احتمال اینکه شما از عضویت در تیم خارج شوید خیلی بیشتر است تا دیگران.

این مطلب را هم بخوانید:  هوش هیجانی چیست؟+ 10 مشخصه مدیران موفق دارای هوش هیجانی (EQ) ?

 

19- ” آیا می توانم با رییس مافوق شما صحبت کنم؟”

گاهی اوقات مدیر مستقیم شما، مدیر میانی یک سازمان بزرگ است و انتخاب وی نیز توسط مدیر مافوق تر انجام شده که مورد تایید وی نیز می باشد. سلسله مراتب در سازمانهای بزرگ بسیار اهمیت دارد و اجرا می شود و گفتن جمله :” آیا می توانم با رییس مافوق شما صحبت کنم؟” به معنای زیر سؤال بردن مدیران ارشد و سلسله مراتب سازمانی است و هیچ مدیری آنرا برنمی تابد.

 

۲0- ” هیچ راه حلی ندارم ”

اگر مشکلی را مطرح می کنید حتما حداقل یک راه حل برای آن داشته باشید. ایراد گرفتن ساده است ولی مهم این است که برای هر ایرادی که می گیرید یک راه حل هم ارائه کنید چون مدیران اینگونه کارمندان را عزیز می شمارند.

 

۲1- ” سرم خیلی شلوغه اگر میشه این کار را بعدا انجام دهم”

به یاد داشته باشید که اولویت ها را رییس تعیین می کند و اگر از شما می خواهد کار قبلی را کنار بگذارید و کار جدید را شروع کنید یعنی اینکه کار قبلی اهمیت و اولویت کمتری دارد و کار جدید مهمتر است.

 

نباید به رییس گفت سرم شلوغه

22-  ” فلان عضو گروه بداخلاق/ نادان/ بی سواد/… است”

وقتی شما به رییس خود می گویید که فلانی نادان است یا احمق است یا بی سواد است یا … به این معناست که شمایی که او را استخدام کرده اید هم مثل او هستید چون یک مثل هست که میگوید:” هر کسی آدم های مثل خودش را در اطرافش جمع می کند”. بنابراین اگر خواهان رشد و ماندگاری در سازمان خود هستید، هیچگاه بطور مستقیم از انتخابهای رییس ایراد نگیرید.

 

۲3- ” می توانم امروز زودتر بروم منزل چون بیکار هستم؟”

زودتر از سازمان بیرون آمدن ایرادی ندارد ولی هیچ موقع نگویید:”چون الان بیکارم می خواهم بروم بیرون” زیرا همیشه کار برای انجام دادن هست.

 

2۴- “نــه”

علیرغم اینکه همیشه به ما می­گویند “نه” گفتن را از کودکی یاد بگیرید، ولی باید بدانید که هیچ رییسی از “نه” گفتن صریح شما خوشش نمی­ آید. پس اگر قصد دارید این کلمه را بگویید از قبل به عواقب آن فکر کرده باشید.

 

۲5- ” این کار غیرممکن است. ”

این جمله را به یاد داشته باشید:” فقط کلمه غیرممکن، غیرممکن است، والا هر چیزی ممکن است” پس غیرممکن وجود ندارد “یا راهی باید یافت یا راهی باید ساخت.”

در پایان به شما پیشنهاد می کنم مقاله” انسانهای دوست داشتنی 12 عادت مهم دارند ” را در اینجـــا مطالعه نمایید.

میانگین امتیاز : 5 / 5. تعداد آرا : 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *