8 ایده برای راه اندازی کسب و کار در دوران دانشجویی

راه اندازی کسب و کار در دانشگاه
4.8
(6)

داستان از اینجا شروع میشه که افرادی مانند مارک زاکربرگ و بیل گیتس شرکت‌های چند ملیتی خود را در زمانی که در دانشگاه بودند تأسیس کردند. بنابراین، چرا سعی نمی کنید یک کسب و کار راه اندازی کنید و آن را به یک کسب و کار پول ساز تبدیل کنید؟

الهام گرفتن از چنین داستان هایی اشکالی ندارد. اما تصمیم شما برای تبدیل شدن به یک کارآفرین باید یک تصمیم خوب و سنجیده باشد. زیرا شما همه ی سرمایه های خود را که شامل زمان، پول و تلاش است در این مسیر قرار می دهید.

سرمایه‌گذاری در دنیای کسب‌ و کار و راه اندازی یک ایده، اگر با آمادگی قبلی انجام نشود نه تنها باعث شکست خواهد شد بلکه تیمتان را نیز متلاشی خواهد کرد. منظور از آمادگی این است که در نقطه صفر نباشید و حداقل تا میانه راه راه اندازی کسب و کار برنامه ریزی داشته باشید.

1- اولویت های کسب و کار شما باید از همان ابتدا مشخص باشد

راه اندازی و اداره یک کسب و کار، شبیه به یک شغل تمام وقت است. با این تفاوت که هیچ قانونی برای 44 ساعت کار کردن در هفته طبق قانون کار وجود ندارد. شاید گمان کنید که با راه اندازی کسب و کار خود، می توانید کمتر کار کنید و بیشتر درآمد کسب کنید. اما کاملا در اشتباه هستید چون اداره کسب و کار نوپا نیاز به بی خوابی های و از خودگذشتگی های فراوانی دارد که باید از قبل به آن فکر کرده باشید.

حقیقت این است که شما نباید انتظار داشته باشید که از همان ابتدا درآمد کسب کنید. و نباید به کسب و کار جدید خود به عنوان یک سرگرمی نگاه کنید. ممکن است در ابتدای راه، بی خوابی بکشید و زمانی برای مهمانی ها و حتی مطالعه نداشته باشید ولی شوق و ذوق اندازه گیری رشد این کسب و کار از زمان راه اندازی باعث می شود که تمام سختی ها را با لبخند پشت سر بگذارید.

برای مشتری مهم نیست که شما فارغ التحصیل دانشگاه هستید یا هنوز در حال درس خواندن هستید. برای آنها کیفیت محصول و خدمات شما مهم است. زمان برای مشتری بسیار مهم است بنابراین شما هم باید روی زمان دقیق باشید. زمان خود را مدیریت کنید و کارهای غیر ضروری را کنار بگذارید.

این مطلب را هم بخوانید:  جملاتی که نباید به رییس گفت | 25 جمله کلیدی

2- از کلاس ها به نفع کسب و کار خود استفاده کنید

سوال راجع به کسب و کار

 

اگر در رشته های مرتبط با بازاریابی و مدیریت و صنعت و … تحصیل می کنید، آنچه که در کلاس می آموزید در کسب و کار خود بکار ببندید و نتیجه آنرا ارزیابی کنیدو اصلاحات را انجام دهید و مجددا ارزیابی تا به نتیجه مورد نظر برسید.

اساتید دانشگاه از دانش خوبی برخوردار هستند و اتفاقا خیلی علاقه مند هستند که تئوری های خود را تبدیل به عمل کنند. بنابراین، در کلاس یا بعد از کلاس، سوالات خود را بپرسید و از آنها بخواهید در حل آنها به شما کمک کنند.

3- تولید محصول بدون مشتری، یعنی تلاش برای هیچی

تحقیقات بازار برای راه اندازی کسب و کار

قبل از اینکه مبلغ زیادی را برای راه اندازی کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید، مطمئن شوید که برای فروش محصول یا خدمت خود  به اندازه کافی مشتری دارید و بازار به اندازه لازم بزرگ هست که شما بتوانید به فکر گسترش کار و کسب خود در آینده باشید.

اما چگونه به این اطمینان برسید؟ با بکارگیری تحقیقات بازار.

آیا می دانید دلیل اصلی شکست کسب و کارها یی که با هزار شوق و ذوق راه اندازی شده اند ولی پس از مدتی نابود شدند فقط و فقط نداشتن مشتری بوده است نه کیفیت و نوع محصول یا خدمت؟ مالکین این کسب و کارها فقط به فکر تولید بوده اند و عدم سرمایه گذاری روی تحقیقات بازار آنها را نابود کرد.

بله، کمی کسل کننده به نظر می رسد. اما باید مطمئن شوید برای چیزی که ارائه می کنید تقاضا وجود داشته باشد. اگر این کار را نکنید، در خطر تبدیل شدن به یکی از آن 42 درصد از کسب و کارهای کوچکی هستید که شکست می خورند زیرا بازاری برای محصول خود ندارند.

4- از منابع موجود در دانشگاه به نفع راه اندازی و توسعه کسب و کار خود استفاده کنید

یکی از مهمترین دلایلی که اصرار دارم کسب و کار خود را در دوران دانشجویی راه اندازی کنید، وجود همین منابع ارزشمند است که تقریبا همگی رایگان در اختیار شما قرار می گیرند.

در اینجا تعدادی از منابع موجود در دانشگاه که می توانید از آنها استفاده نمایید قرار گرفته است؟

  • وای فای رایگان
  • فضا برای قرارهای ملاقات رایگان و کار تیمی
  • امکانات کتابخانه ای اعم از کتاب و کامپیوتر و سالن مطالعه
  • تخفیف دانشجویی بعضی از محصولات و خدمات
  • جلسات توجیهی و مشاوره ای با اساتید و دانشجویان
  • حضور در مسابقات طرح کسب و کار
  • حضور در نمایشگاه ها و رویدادهای دانشجویی
  • ارتباط با سایر دانشگاه ها
این مطلب را هم بخوانید:  شروع کسب و کار شخصی |✅ از ایده تا عمل

در اجرای تحقیقات بازار در کسب و کار به چه مواردی باید دقت کرد؟

  • ویژگی های شخصیت خریداران: سن، جنس، محل زندگی، شغل، میزان درآمد و …
  • چالش ها، علاقه مندی ها و عادتهای مشتریان
  • رقبای مستقیم و غیر مستقیم کسب و کار شما

برای اجرای تحقیقات بازار، استفاده از آمار مهم است ولی مهمتر اینکه از مشتریان بالقوه بخواهید نیازهایی که شما می توانید برایشان برآورده کنید را به شما بگویند و شما با جمع آوری داده های بدست آمده محصول خود را تولید کنید. فراموش نکنید برای بدست آوردن اطلاعات دقیقتر باید برای مشتری در ازاء کمک به شما، هدیه ای بدهید.

5- انجام آزمون و خطا تا رسیدن به محصول نهایی در راه اندازی کسب و کار

آزمون و خطا در شروع کسب و کار

اگر در جایی خواندید و یا از کسی شنیدید که یک کسب و کار یک شبه راه اندازی شده و به موفقیت رسیده است، باور نکنید. کسب و کارها برای بقا و بزرگ شدن دائما در حال آزمون و خطا هستند. البته ممکن است ایده اولیه یک شبه به ذهن افراد رسیده باشد ولی موفقیت در اجرای آن ایده‌ها محصول چرخه‌های آزمون و خطای زیادی بوده است.

البته ایده اولیه حداقل باید قابل اجرا باشد. اما پس از آن باید چندین بار این چرخه را طی کنید تا یک محصول واقعا عالی داشته باشید:

  • آماده سازی نمونه اولیه یا حداقل محصول قابل دوام برای آزمایش
  • ارائه محصول به یک گروه برگزیده  و دریافت بازخورد آنها
  • بهبود محصول
  •  تکرار این چرخه تا حصول نتیجه دلخواه

6- برای راه اندازی کسب و کار مجبور نیستید به تنهایی شروع کنید

داشتن کسی که راجع به ایده های شما نظر بدهد و محصولات شما را تست کند و بازخورد بدهد بسیار ضروری است. این فرد را می توانید بعنوان شریک در کنار خود داشته باشید.

می توانید برای ادامه راه، افراد زیر را در کنار خود داشته باشید:

  • همتایان: آنها می توانند شرکای شما، هم بنیانگذاران یا گروه برگزیده شما باشند.
  • سرمایه گذاران: آنها می توانند سرمایه راه اندازی کسب و کار شما را تامین کنند، تجربیات خود را با شما به اشتراک بگذارند یا حتی مربی و منتور شما شوند .
  • استادان: معمولاً آنها منبع دانش هستند و از کمک به دانشجویان خود بدشان نمی آید.
  • کارآفرینان موفق: آنها علاقه زیادی دارند به تازه کارها کمک کنند و تجربیات خودشان را در اختیار آنها قرار دهند.
این مطلب را هم بخوانید:  کسب و کارهای موفق ? 6 اصل کلیدی ?

بنابراین، برای خود یک مربی پیدا کنید. این شخص با استفاده از تجربه آزمون و خطاهای دنیای واقعی خود، شما را در مسیر کسب و کار راهنمایی می کند و به شما کمک می کند از بسیاری از دام ها و اشتباهاتی که افراد تازه کار هیچ تصوری از آنها ندارند اجتناب کنید.

7- موفقیت یک شبه کسب و کار ها یک افسانه است

موفقیت بزرگ یک شبه، فقط یک رویا است که هیچ شباهتی با واقعیت کسب و کار ندارد. خود را برای این احتمال آماده کنید که با وجود ساعات طولانی و خستگی، موفق نخواهید شد. هر استارت‌آپی موفق نمی شود. در واقع، حدود سه چهارم کسب‌وکارهای جدید نمی‌توانند پایدار باشند.

بنابراین، در مورد شانس ها و اهداف خود واقع بین باشید. انتظار نداشته باشید که ده ها هزار دلار در چند ماه کار سخت به دست آورید. در عوض، انتظار داشته باشید که برای مدتی باید سخت کار کنید و انعطاف پذیر باشید.

8- دانشگاه، زمان بسیار خوبی برای راه اندازی کسب و کار و کارآفرین شدن است

مسلماً دانشگاه بهترین زمان برای ورود به بازار کارآفرینی است. شما هنوز محدود به یکسری تعهدات نشده اید. اکثر دانشجویان مجرد هستند و برای سخت کارکردن با محدودیت همسر و فرزند مواجه نیستند. می توانند بی خوابی بکشند و برای امرار معاش خانواده نیاز به پول ندارد. بنابراین دغدغه اصلی آنها راه اندازی و موفقیت در کسب و کار است. منابع رایگان یا تقریبا رایگان زیادی برای افزایش شانس موفقیت در دانشگاه در اختیار دارید.

بطور کلی، در مقابل پاداشی که در انتظار شماست،  کمتر ریسک می کنید.

به عبارت دیگر، راه اندازی کسب و کار در دوران دانشجویی ارزش امتحان کردن را دارد. اگر در کسب و کار خود موفق شدید، بعد از فارغ التحصیلی صاحب شغل هستید. اگر موفق نشدید، تجربه ارزشمندی در رزومه خود دارید. ضمنا، هر شکستی پایه موفقیت شما خواهد بود. این به خودی خود یک تجربه گرانبهاست.

میانگین امتیاز : 4.8 / 5. تعداد آرا : 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *