مک دونالدز بعنوان اولین و بزرگترین شرکت فرانچایز جهان شناخته می شود. بنیانگذار ( The Founder ) یک فیلم درام بیوگرافی آمریکایی محصول سال ۲۰۱۶ می باشد. این فیلم با بازی مایکل کیتون در نقش رِی کراک (Ray Kroc )، داستان ایجاد رستورانهای زنجیرهای مک دونالدز را به تصویر میکشد که در نهایت منجر به اخراج بنیانگذاران اصلی مک دونالدز ( ریچارد و موریس مک دونالد ) توسط رِی کراک برای به دست گرفتن کنترل تمامی رستوران های زنجیره ای شد.
موضوع فیلم برمی گردد به سال 1954، زمانی که رِی کراک بعنوان فروشنده دستگاههای میلک شیک کار می کرد. او متوجه یک رستوران کوچک در سن برناردینو کالیفرنیا می شود که 8 تا از دستگاه های میلک شیک او را سفارش داده است در حالیکه رِی کراک برای فروش یکدستگاه هم با مشکل مواجه بود. ( تاسیس مک دونالدز در سال 1940 بوده است. )
موضوع دستگاه های میلک شیک باعث می شود که رِی کراک مشتاق به بازدید از رستوران برادران مک دونالد شود. پس از بازدید از رستوران فست فود و آشنایی با برادران مک دونالد، او متوجه وجود یک سیستم کارآمد با نظارت کامل بر تمام فرآیندهای تهیه غذای فست فود با تمرکز بر کیفیت و قیمت می شود.
رِی کراک پتانسیل گسترش رستوران مک دونالدز را میبیند و به دو برادر پیشنهاد بستن قرارداد فرنچایز را میدهد. برادران در ابتدا تمایلی به این کار ندارند، اما در نهایت موافقت میکنند که Ray Kroc نماینده فروش فرانچایز برند آنها شود.
کراک با تمام وجود سعی داشت شبکه فرانچایز رستوران های مک دونالدز را گسترش دهد اما موانع بوجود آمده توسط برادران مک دونالدز مانع از رشد سریع شبکه فرانچایز شده بود به همین دلیل تصمیم بی رحمانه ای گرفت که منجر به شکاف بین او و برادران مک دونالد شد. کراک آنها را مجبور به ترک شرکت می کند و کنترل مک دونالد را به دست می گیرد.
تماشای این فیلم برای هر کسی که به تجارت آمریکایی و رؤیاهای آنها برای توسعه آمریکا علاقه دارد، پیشنهاد می شود.
در ادامه به برخی از نکات اصلی فیلم The Funder اشاره می کنیم:
رِی کراک یک فروشنده با انگیزه و جاه طلب بود و اولین کسی بود که پتانسیل McDonald’s را دید.
کراک حاضر بود هر کاری که برای موفقیت فست فودهای مک دونالدز لازم بود انجام دهد، حتی اگر به معنای اخراج برادران مک دونالد باشد.
مک دونالد به یک شرکت بسیار موفق تبدیل شد، اما جاهطلبی کراک برای او هزینههایی نیز داشت.
The Founder فیلمی پیچیده و چند لایه است که نگاهی ظریف به رویاهای آمریکایی ارائه می دهد. پس از دیدن این فیم تا مدتها شخصیت ها، تکیه کلامشان و آرزوها و نتایج حاصله با شما خواهد ماند.
ری کراک یک شخصیت پیچیده و بحث برانگیز است. او اغلب به عنوان یک تاجر بی رحم به تصویر کشیده می شود که حاضر بود برای موفقیت کسب و کار خود، هر کاری که لازم بود انجام دهد. با این حال، این فیلم همچنین نشان میدهد که کراک مردی طَرد شده و جاهطلب بود که به مفهوم مک دونالدز اعتقاد واقعی داشت.
جاه طلبی کراک در سراسر فیلم مشهود است. او دائماً به دنبال راه هایی برای گسترش شبکه فرانچایز مک دونالدز و موفقیت بیشتر شرکت است. او فردی ریسک پذیر است و آنقدر به فرانچایز مک دونالدز اعتقاد دارد که تمام دارایی خود را روی آن سرمایه گذاری می کند.
با این حال، گاهی اوقات جاه طلبی کراک تبدیل به بی رحمی می شود بطوریکه برادران مک دونالد که بنیانگذاران اصلی شرکت بودند را از شرکت بیرون میکند و خودش همه کاره می شود.
فیلم از نشان دادن ایرادات شخصیتی ری کراک ابایی ندارد. با این حال، نشان می دهد مردی که بسیار پیچیده بود و ترد شده، چگونه به ایجاد یکی از موفق ترین شرکت ها در جهان کمک کرد.
برادران مک دونالد، ریچارد و موریس نیز شخصیت های پیچیده ای هستند. آنها به عنوان افرادی مهربان و سخاوتمند نشان داده می شوند، اما ساده لوح هستند و به راحتی گول می خورند. آنها همچنین تمایلی به گسترش شبکه فرانچایز مک دونالد ندارند و همین موضوع منجر به سقوط آنها می شود.
تصویری که در این فیلم از برادران مک دونالد به تصویر کشیده شده است توسط برخی به عنوان بسیار منفی مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال، فیلم نشان می دهد که آنها در نهایت، قربانی جاه طلبی کراک بودند.
The Founder فیلمی درباره رویای آمریکایی است. این فیلم نشان می دهد که چگونه یک مرد، با جاه طلبی و انگیزه زیاد، می تواند به موفقیت بزرگی دست یابد. با این حال، فیلم همچنین نشان می دهد که تحقق رویای آمریکایی همیشه آسان نیست و شاید نیاز به فداکاری و بی رحمی داشته باشد.
پانوشت:
فرانچایز (به فرانسوی: Franchise) یا حق امتیاز گونهای از کسب و کار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده میشود که تولیدات یا فراوردههای شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ فرانشیز میگویند.
فرانشیز یک شبکه ارتباطی میان کسب و کارهای مستقل کوچک میباشد که به هر یک از این کسب و کارهای کوچک اجازه میدهد که تحت یک نام بازرگانی مشترک و یک هویت فعالیت کنند و همگی از یک متد موفق (که پیشتر آزمایش شده) و بازاریابی مشترک بهرهگیری کنند. در عمل فرانشیز یک راهبرد کسب و کار برای جذب و نگهداری مشتری است. یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر دربارهٔ فراوردهها یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری میباشد. روشی برای تعریف فراوردهها یا خدمات است به گونهای که نیازهای مشتری را برآورده کند،