اگر بدنبال یاد گیری درسهایی از بیل گیتس هستید و انتظار دارید در این مقاله تمام آنها را ببینید، کاملا در اشتباه هستید. از بیل گیتس می توان درسهایی در تجارت، زندگی و انسان دوستی فرا گرفت. همانطور که می دانید بیل گیتس بنیانگذار یکی از بزرگترین خیریه های جهان است که در کشورهای محروم فعالیت های خیرخواهانه می کند و اگر یادگیری درسهایی از انسادوستی و انسانیت برایتان مهم است، بنابراین او گزینه خوبی است.
بزرگترین پیشرفت های بشر در کشف نادانسته ها نیست، بلکه در نحوه به کارگیری این اکتشافات برای کاهش نابرابری در دنیاست.”
بیل گیتس
بیل گیتس 3 صفت بارز دارد:
-
اشتیاق و علاقه
-
تلاش و پشتکار
-
سرسختی و امیدواری
وقتی به دلیل پیوستن خودم به مایکروسافت فکر می کنم، هیچ دلیلی جز بزرگی بیل گیتس نمی بینم.
اینجا مردی بود با تمام پول های دنیا، با این حال، هر روز در محل کارش حاضر می شد تا دنیا را تغییر دهد.
او به جای اینکه فقط بازنشسته شود و با پولش بازی کند، زمان، انرژی و منابع خود را بر ساختن دنیایی بهتر برای همه متمرکز می کند.
دنیا را جای بهتری برای زیستن کنید:
بیل گیتس به همراه دوست قدیمی اش، وارن بافت، با ملحق شدن به کمپین “تعهد بخشش” (The Giving Pledge) درسهایی از بشردوستی را نیز به جهانیان دادند.
( تعهد بخشش کارزاری است برای تشویق افراد شدیداً ثروتمند به اهدای بیش از 50% ثروتشان به کنشهای بشردوستانه. این تعهد ۲۰۴ امضاکننده از ۲۲ کشور دارد. بیشتر امضاکنندگان این تعهد، میلیاردرند و تعهدهایشان بالای ۵۰۰ میلیارد دلار است. … .)
با ایجاد سیستم ها و اکوسیستم ها، جهان را تغییر دهید
باهوش بودن یک چیز است. مدبر بودن چیز دیگری است و دستیابی به نتایج معنادار چیز دیگری است.
بیل گیتس فردی رویا پرداز است که با ایجاد سیستم هایی بزرگتر از خودش و الهام بخشیدن به مردم برای پیوستن به این سیستم ها، سعی می کند برای تغییر جهان به بهتر شدن راه جدیدی پیدا کند.
او نه جویای شهرت و نه طالب ثروت است، اگرچه هر دو را دارد.
بیل گیتس فردی تأثیرگذار است که می تواند با رفتار و گفتار خود، دیگران را با خود همراه کند.
فناوری عشق اوست و کاهش نابرابری ها در جهان بازی اوست.
چه کسی بهتر از یک استاد بازی زندگی، درس هایی برای زندگی بیاموزد؟
با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید ببینیم چه درسهایی می توانیم از بیل گیتس بگیریم:
24 درس از مجموعه درسهایی که از بیل گیتس می آموزیم:
بیل گیتس پر از درس و بینش است.
در اینجا 25 پند مدیریتی را می توانیم از صفحات کتاب نمایشنامه او بگیریم:
1. یا دنیا را تغییر بده یا برگرد برو خانه
یک علامت کوچک روی بسیاری از درهای مایکروسافت وجود دارد. این علامت یک هیولای آبی را نشان می دهد که روی آن نوشته شده است: ” یا دنیا را تغییر بده یا برگرد برو خانه”
این عبارت نه تنها روح هزاران مایکرو سافتی را تسخیر می کند، بلکه بیانگر شیوه زندگی بیل گیتس است.
او زندگی می کند تا دنیایی بهتر بسازد، چه یک نسخه جدید از یک محصول، یک پلتفرم، یک سیستم، یک ایده، یک علت، یا یک نوآوری.
زیبایی کار می دانید کجاست؟ این است که او میداند چگونه تأثیر خود را به روشهای قدرتمندی افزایش داده و تقویت کند. او در بازی خود، در اوج است و همیشه پیروز بازی است.
2. مسیر خودتان را بسازید
مسیر همیشه از قبل وجود ندارد، شما باید آن را درست کنید. ممکن است مردم شما را دیوانه فرض کنند. گاهی اوقات شما آنقدر جلوتر از دیگران هستید که شما را درک نمی کنند.
گاهی اوقات برای رسیدن به رویاهایتان باید از منطقه امن بیرون بیایید و ریسک های بزرگ کنید.
بیل گیتس معتقد بود که رایانه شخصی، آینده دنیا را تغییر می دهد. او می گفت:” باید روی هر میزی و در هر اتاق نشیمن، یک رایانه وجود داشته باشد تا نحوه کار و نحوه زندگی ما را به روش های غیرقابل تصوری تغییر دهد.”
3. تأثیرگذار باشید
گیتس، کارها را فقط به این دلیل انجام نمی دهد که می تواند. او کارها را انجام می دهد زیرا آنها مهم هستند و می تواند با انجام آنها، تاثیر گذار باشد.
4. زمین بازی باید برای همه یکسان باشد
او معتقد است که “همه انسانها دارای ارزش یکسانی هستند.” به کسانی که نمی توانند به خودشان کمک کنند، کمک کنید تا زندگی اشان را بسازند. هر کسی سزاوار یک شانس برای داشتن بهترین زندگی است. فقرا را از بستر فقر بلند کنید و بگذارید آنها هم از زندگی یکسان با دیگر انسانها برخوردار گردند.
بیل در سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد میگوید: ” با نگاهی به گذشته، یک نگرانی بزرگ این است که من دانشگاه هاروارد را بدون آگاهی واقعی از نابرابریهای وحشتناک دنیا ترک کردم. نابرابری در سلامت، ثروت و فرصت که میلیون ها نفر را به زندگی ناامیدانه محکوم کرد.
من اینجا در هاروارد در مورد ایده های جدید، اقتصاد و سیاست چیزهای زیادی یاد گرفتم. من در معرض پیشرفت های علمی قرار گرفتم.
اما بزرگترین پیشرفت های علوم انسانی در اکتشافات آن نیست، بلکه در نحوه به کارگیری آن اکتشافات برای کاهش نابرابری است. اگر می توانید زمین بازی را برای همه یکسان کنید و نابرابری ها را از بین ببرید. ثروت انسانها، پول نیست بلکه طرز فکر آنها برای زندگی بهتر برای خود و دیگران است.”
5. برای رسیدن، باید دوید
ایده های بزرگ و جسورانه را بدون فوت وقت پیگیری کنید. زیرا دنیا به سرعت در حال تغییر است. بازار مدام در حال تغییر جهت و سرعت گرفتن است.
بیل میگوید: «در این کسب و کار، وقتی متوجه میشوید در مشکل هستید، که دیگر برای نجات خود دیر شده است. مگر اینکه مدام دویده باشید.»
6. بازار همیشه مسیر درست را انتخاب نمی کند
فقط آنچه را که نیاز بازار است تولید کنید. گاهی اوقات بازار درک درستی از نیازهای خود ندارد و یا نمی داند کجا باید هزینه کند، شما آنچه را که نیاز بازار است تولید کنید.
بیل در یکی از سخنرانی های قدرتمند خود در TED Talk می گوید: «مشکلات بسیار مهمی وجود دارد که به طور طبیعی روی آنها کار نمی شود. این است که بازار، دانشمندان، ارتباطات، متفکران، دولت را به انجام کارهای درست سوق نمی دهد. و تنها با توجه به این چیزها و داشتن افراد باهوشی که به دیگران اهمیت می دهند و دیگران را به سمت خود جذب می کنند، می توانیم به همان اندازه که نیاز داریم پیشرفت کنیم.»
7. با ارزش های خود زندگی کنید
در مایکروسافت، بیل گیتس افرادی را جذب می کرد که علاقه مند به تغییر جهان بودند. و به او در سفری می پیوستند تا از طریق فناوری و نوآوری به ایجاد زندگی بهتر کمک کنند.
در سال 2005، بیل و ملیندا گیتس بهخاطر فعالیتهای بشردوستانهشان به عنوان «شخصیت سال» معرفی شدند.
در جشن تولد 54 سالگی بیل گیتس، بونو در آهنگ جشن تولدت مبارک، این را گفت: «بدون او و بدون کسب و کار او، ما به اینجا نمیرسیدیم. امروز تولدش است و بیل گیتس همان جایی است که باید باشد.”
8. در کنار بهترین ها باشید
زمانی همه چیز بهتر می شود که افراد مناسب را در اطراف خود داشته باشید.
یکی دیگر از درسهایی که از بیل گیتس می توان گرفت، این است که او فرهنگ بهترین ها و درخشان ترین ها را ساخت و در متقاعد کردن دوستانش مانند پل آلن و استیو بالمر عالی عمل کرد تا در ماجراجویی هایش به او بپیوندند.
بیل با احاطه کردن خود با افراد باهوش، توانست مقیاس خود را افزایش دهد.
بیل همچنین می داند که چگونه نقاط قوت خود را با داشتن افراد مناسب که نقاط ضعف او را جبران می کنند، تکمیل کند.
9. نوآوری قلب و روح یک تجارت است
اگر نوآوری نکنی میمیری، جهان مدام در حال تغییر است.
برای جلوتر بودن در بازی، یا حتی برای ماندن در بازی، باید به نوآوری ادامه دهید. در محصولات خود نوآوری کنید، در فرآیند خود نوآوری کنید، در بازارها نوآوری کنید و …
بیل گیتس از نوآوری به عنوان راهی برای تأثیرگذاری استفاده میکند، چه در شکل دادن به نرمافزار یا نجات کره زمین.
10. سکوی رشد دیگران باشید
سکویی باشید که دیگران بتوانند ادامه راه موفقیت های شما را بروند و بر روی سکوی شما ایده هایشان را بسازند. بهترین های خود را در اختیار دیگران قرار دهید تا سکوی آنها شود.
11- سیستم بهتری بسازید
مشکلات را یکی یکی حل نکنید. راه حل را سیستماتیک کنید و آن را تکرار کنید تا هر مشکل مشابهی پیدا شد به همان روش و اتوماتیک حل شود.
12. نحوه چرخاندن میل لنگ را بدانید
مشکل کمبود ایده نیست بلکه چگونگی اقدام برای اجرا کردن آنهاست.
مردم ایده های زیادی دارند ولی مشکل اصلی این است که رابطه ایده ها با بازار را نمی توانند پیدا کنند. آنها نمی توانند بین تقدم و تاخر ظهور ایده ها در بازار اولویت بندی کنند. اصطلاحا آنها نمی دانند که میل لنگ چپ گرد است یا راست گرد.
13. مراقب کارمندان خود باشید
کارمندان شما بر کسب و کارتان مقدم هستند و کسب و کار شما بر تکنولوژی مقدم است.
بیل گیتس میگوید: “در سازمانهای بزرگ، می باید متعهدترین کارمندان در کسب و کار درگیر باشند.”
بیل گیتس با نوع رفتار خود برای مراقبت از کارمندان، دورکاران و ایده پردازان خارجی و همچنین ایجاد دفاتر خصوصی برای توسعهدهندگان گرفته تا ایجاد یک محل کار با توانمندی، تعامل و اشتیاق شدید درسهایی به همه کارآفرینان و کارفرمایان می دهد.
14. مشکلات را به قسمتهای کوچکتر تقسیم کنید
همیشه راهی برای حل مشکل و اولویت بندی موثرتر وجود دارد. مشکل هر چقدر هم که بزرگ باشد، می توانید آن را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید و برای قسمتهای کوچکتر راه حل پیدا کنید تا در نهایت کل مشکل حل شود.
اولویت بندی اینکه کدام قسمت ها را ابتدا حل کنید و کدام ها را بعد، در اختیار شماست. هیچ مشکلی در برابر تلاش مستمر و متمرکز مقاومت نمی کند.
15. موفقیت، شانسی نیست
موفقیت چیزی بیشتر از بازی کردن با شانس است.
یکی از داستان های بیل گیتس در طول سخنرانی خود در هاروارد این است که چگونه این درس را آموخت: “زمانی که در هاروارد بودم، بهترین خوابگاه را داشتم، دوستانم همگی عاشق علم بودند و بهترین همکلاسیها را داشتم، این ترکیب بهترین شانس را به من ارائه می داد ولی من آنجا را برای رسیدن به اهدافم ترک کردم.”
16. برای برنده شدن لازم نیست اول باشید
مایکروسافت با تولید محصولات کمهزینه و بهبود مداوم آن محصولات، موفقیت خود را به دست آورده است و از ابتدا نفر اول نبوده است. کسب و کارتان را با حداقل ها استارت بزنید و کم کم توسعه دهید.
17. شما به خشن ترین بازخوردها نیاز دارید
سرسخت ترین منتقدان کسب و کارتان را نزدیک خود نگهدارید و بایت انتقادهایشان قدردانشان باشید.
بزرگترین منبع رشد شما همین منتقدین خشنی هستند که به شما آنچه را که باید بشنوید می گویند، نه فقط آنچه را که می خواهید بشنوید.
بیل می گوید: «ناراضی ترین مشتریان شما بزرگترین منبع یادگیری شما هستند.»
بیل همچنین میگوید: «شما باید حلقه ای از بازخوردها را ایجاد کنید که در آن افرادی را از سراسر جهان، را وادار میکنید که به شما بگویند اشتباه میکنید.»
18. تجارت و فناوری دست به دست هم می دهند
ممکن است بگویید ما در جهانی زندگی می کنیم که «کسب و کار به دلیل فناوری است».
فناوری اطلاعات و کسب و کار به طور جدایی ناپذیری در هم تنیده می شوند. فکر نمیکنم هیچکس بتواند بدون صحبت درباره دیگری دربارهی یکی از آنها به طور معناداری صحبت کند.
ما در دنیای کارگران دانش زندگی میکنیم، جایی که فناوری اطلاعات اولویت اول شده است.
باورنکردنی است که به 30 سال گذشته و به زمانی که مایکروسافت شروع به کار کرده بود نگاه کنیم. چگونه همه چی تغییر کرده است؟
19. مشکل را چارچوب بندی کنید
وقتی در ذهنتان، دور مشکلاتتان یک چارچوب و قاب می کشید، می توانید مشکل را بهتر نگاه کنید. بیل گیتس معتقد است که اگر به مردم مشکلات و راه حلها را نشان دهیم، آنها مشکلاتشان را بهتر حل می کنند.
قاب کردن یک مشکل نشان دهنده نحوه نگاه شما به یک مشکل است، درست مانند نحوه قاب کردن یک عکس. شما یاد می گیرید چه چیزهایی مشکل اصلی هستند و باید داخل چاچوب باشند و چه چیزهایی مشکل نیستند و یا کم اهمیت هستند.
وقتی مشکل را قاب می کنید، آن را محدود می کنید. کادربندی همچنین به شما کمک می کند دیدگاه بهتری در مورد مشکل داشته باشید و همچنین مشکل را به طور مؤثرتری با دیگران به اشتراک بگذارید.
برخی از سوالات برای کمک به چارچوب بندی یک مشکل عبارتند از:
- مشتری کیست؟
- نیازها و اولویت های آنها چیست؟
- در بازار چه خبر است؟
- رقبا چه می کنند؟
- گزینه های ما برای پاسخگویی چیست؟
- چگونه متمایز باشیم؟
- فناوری چگونه در حال تغییر است و چه امکاناتی را به مشتریان ما ارائه می دهد؟
- اولویت های کسب و کار ما چیست؟
20. موفقیت را جشن بگیرید، اما از شکست درس بگیرید
اشتباهات مشابه را تکرار نکنید و در پیروزی های خود غرق نشوید. تجلیل از موفقیت خوب است، اما درس گرفتن از شکست ها مهم تر است.
21. تکنولوژی فقط یک ابزار است
یکی دیگر از بزرگترین درسهایی که بیل گیتس می دهد حفظ ارزش و اهمیت معلم است. او می گوید:”تکنولوژی فقط یک ابزار است. از نظر همکاری بچه ها و ایجاد انگیزه در آنها، معلم مهمترین عنصر است.”
22. کارها را اتوماتیک کنید
اولین قانون: برای یک عملیات کارآمد، اتوماسیون راه اندازی کنیم چون کارایی را افزایش می دهد.
دومین قانون: اتوماسیون اعمال شده برای یک عملیات ناکارآمد، ناکارآمدی را افزایش می دهد.
23. افراد را توانمند کنید
اطلاعات مناسب را در اختیار افرادی قرار دهید که بتوانند از آن بهترین استفاده را ببرند.
چشمانداز واقعی در مورد توانمندسازی کارگران است، به آنها همه اطلاعات در مورد آنچه در حال وقوع است داده میشود تا بتوانند خیلی بیشتر از آنچه در گذشته انجام دادهاند، انجام دهند.
24. دیجیتالی شوید
افراد، فرآیندها و فناوری را به هم متصل کنید. یک منظره دیجیتال یا یک دنیای مجازی برای کاهش اصطکاک و ایجاد امکانات جدید ایجاد کنید.
یکی از چیزهای شگفتانگیز در مورد بزرگراه اطلاعات این است که دستیابی به اطلاعات مجازی بسیار آسانتر از دستیابی به همان اطلاعات در دنیای واقعی است…
همه ما در دنیای مجازی یکسان خلق شدهایم و میتوانیم از این برابری برای کمک به رفع بعضی از مشکلات جامعه که هنوز در دنیای فیزیکی حل نشده اند، استفاده کنیم.
نویسنده: J.D. Meier مدیر نوآوری در مایکروسافت
مترجم: حمیده نجاران مدیر وبسایت kasbokarmag.ir