افزایش حقوق کارمندان و کارگران همیشه جزو چالشهایی بوده است که کارفرمایان از افزایش حقوق راضی نیستند و کارگران از میزان افزایش حقوق راضی نیستند. در این میانه دولت نیز بعنوان یزرگترین کارفرما و البته بی پولترین آنها همیشه کارمندان و کارگران ناراضی فراوانی دارد و چون بی پول است نمی تواند این مشکل خود را حل کند و کارمندان زیر مجموعه دولت به طرق دیگر مشکل کمبود حقوقشان را حل می کنند.( مثلا با کم کاری ? )
افزایش حقوق همیشه ممکن نیست پس چگونه باید رضایت و شادی کارمندان را افزایش دهیم؟
پاسخ به سوال بالا سخت است زیرا کارمندان و کارگران برای رفاه خانواده خود نیاز به پول دارند. در حالیکه حقوق های سالهای اخیر با رشد سرسام آور تورم اصلا قابل مقایسه نیست و کارگران روز به روز فقیرتر می شوند و زندگی برایشان سخت تر می شود. از طرف دیگر، کارفرمایان نیز با مشکلات زیادی مواجه شده اند که درآمدهایشان کاهش شدید یافته و برای ادامه کسب و کار خود باید راهی را پیدا کنند که هم کسب و کارشان دچار مشکل نشود و هم انگیزه کارمندانشان را بالا ببرند. بنابراین باید سیاستی اتخاذ شود که هر دو گروه نفع ببرند.
در این مقاله از مجله کسب و کار جدیدترین راههای افزایش رضایت و شادی کارمندان توسط کارفرمایان را بررسی می کنیم که تعدادی از آنها بومی هستند و تعدادی در شرکتهای بزرگ دنیا در حال اجرا هستند. امیدوارم با اجرای دستورالعملهای زیر هم کارفرمایان و هم کارکنان به یک رضایت نسبی در کسب و کار برسند.
من حمیده نجاران هستم. مترجم، مربی و مدرس دوره های کارآفرینی و توسعه فردی و مدیر مجله کسب و کار.
در مجله کسب و کار به شما کمک میکنم تا با یادگیری اصول مدیریت و کارآفرینی و توسعه فردی، زندگی شخصی و کسب و کار بهتری داشته باشید.
آیا افزایش حقوق تنها راه حل راضی نگه داشتن کارمندان است؟
کارمندان شاد، متعهدتر، مولدتر و خلاق تر هستند و کمتر احتمال دارد شما را ترک کنند. کسب و کارها باید همیشه برای دادن پاداش به کارمندان خود تلاش کنند، علیرغم اینکه شادی کارکنان فقط به پول ختم نمیشود. کارمندان پاداش را به این معنا می دانند که مدیران بین کارکنانی که تلاش می کنند و کارکنانی که تلاش نمی کنند تفاوت قائل هستند و این موضوع برایشان لذت بخش است.
صاحبان مشاغل و مدیران خوب که علاقه مند هستند کارمندان خوب خود را حفظ کنند باید سیاست هایی را وضع کنند و امتیازاتی را ارائه دهند که رفاه کارکنان را افزایش می دهد و بهره وری را بهبود می بخشد. یکی از این سیاستها، افزایش حقوق است و وقتی کارمندان بتوانند به تعادل مثبت بین کار و زندگی دست یابند و مسیر شغلی معناداری را دنبال کنند، همه برنده میشوند.
چگونه کارکنان را بدون افزایش حقوق راضی نگه دارید؟
فراتر از افزایش دستمزد، کارشناسان 10 روش زیر را برای شاد نگه داشتن و علاقه مند نگه داشتن کارکنان توصیه می کنند:
- تعادل بین کار و زندگی را در اولویت قرار دهید تا کارمندان را راضی نگه دارید.
کمک به کارکنان برای بهبود تعادل بین کار و زندگی، کلید تضمین شادی است. کارفرمایان خوب برای کارمندان خود محیطی را فراهم می کنند تا احساس کنند که سازمان با وجود آنها گره خورده است و سازمان متعلق به خودشان است. در این مرحله، تمرکز صرف بر افزایش حقوق ومزایا در جایگاه اول قرار ندارد.
- کارمندان را به بخش مهمی از تصویر بزرگ کسب و کار خود تبدیل کنید.
کارمندان می خواهند بخشی از چیزی مهم و معنادار باشند. بهترین مزیتی که می توانید برای کارمندان خود فراهم کنید، فرصت ایجاد تفاوت در کار آنها و کمک به آنها در قرار گرفتن در مسیردرست رشد شرکت است. آنها دوست دارند قسمتی از پازل باشند پس به آنها اجازه رشد و شکوفایی را بدهید.
- شفاف و صادق باشید :
ارتباط شفاف و صادقانه با کارکنان نشان دهنده احترام است. توانایی درک نگرانیها و مشکلات کارکنان مهم است، اما کاری که بعد از آن انجام میدهید برای آنها مهمتر است.
- استفاده ازتعطیلات و تفریحات کارمندان را در اولویت قرار دهید:
کارمندان شما پایه های کسب و کارتان را می سازند بنابراین چند روز مرخصی بیشتر در کنار خانواده و دوستانشان باعث شادابی آنها و در نتیجه رونق کسب و کار شما می گردد.
5.راهی برای ارتباط بیشتر همکاران با هم ایجاد کنید:
مکانی را برای استراحت و گپ و گفت دوستانه فارغ از محیط کار برای کارمندان ایجاد کنید تا در زمانهای استراحت با همدیگر شاد باشند. حتی این محیط را با مبلمان و کافی شاپ و میز پینگ پنگ و بیلیارد و فوتبال دستی و تنقلات و نوشیدنی و … جذابتر و شادابتر کنید.
- مسیر شغلی کارمندان به وضوح مشخص باشد:
کارمندان شما باید به وضوح بدانند چگونه و پس از چه مدتی و با چه کارهایی می توانند ارتقاء درجه بگیرند و رشد کنند. شما در این مسیر باید مشاور آنها باشید و به آنها کمک کنید تا مسیر را بهتر و سریعتر بپیمایند.
- افزایش شادی کارمندان بجای افزایش حقوق :
اگر به دنبال حفظ کارمندان با افزایش حقوق هستید، در اشتباه هستید چون کارمندان باید از محیط کارشان لذت ببرند تا باقی بمانند والا کارکنانی که با افزایش حقوق فعلی شما در شرکت باقی می مانند پس از مدتی دوباره نیاز به افزایش حقوق دارند و این چرخه پایان ناپذیر است. ضمنا اگر شرکت رقیب شما پیشنهاد مالی بهتری بدهد حتما شما را هم ترک می کنند.
- برای حفظ شادی کارکنان همیشه تشکر کنید.
قدرت تشکر از کارمندان را برای هر کار خوبشان دست کم نگیرید. طبق تجربه من، کارمندان به ندرت به خاطر پول، کار خود را ترک می کنند. یکی از دلایل ترک کار معمولاً این است که رئیسشان را دوست ندارند، و نکته مهمتر اینکه احساس می کنند در محیط کار مورد توجه مدیر نیستند و هر کاری می کنند از دید رییس بی اهمیت تلقی می شود. البته گاهی اوقات این احساس درست نیست ولی چون مدیر قدردانی و تشکر را بلد نیست حس بی اهمیت بودن به کارمندان دست می دهد.
- کارمندان را به طور دائم ارزیابی کنید و به آنها پاداش دهید تا شادی اشان افزایش یابد:
ران فریدمن، نویسنده کتاب بهترین مکان برای کار می گوید:
قدردانی از کارمندان، فراتر از پول و پاداش و افزایش حقوق است. فرکانس پاداش مهمتر از حجم پاداش است. نتیجه یک تحقیق جامع نشان می دهد پاداشهای کوچک تر و مداوم، افراد را برای مدت طولانیتری نسبت به یک رویداد، شاد و خوشحال نگه میدارد. حتی بزرگ ترین جوایز یا افزایش حقوق در کمتر از یک سال فراموش و مستهلک میشوند، و اکثر کارمندان به مبالغ پاداش کمتر ولی مداوم بهتر پاسخ میدهند و بیشتر شاد می شوند.
- برای راضی نگه داشتن کارمندان، مزایایی فراتر از افزایش حقوق ارائه دهید.
ایجاد یک برنامه عالی مزایای کارکنان که شامل گزینه های بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، امور رفاهی، … می شود، وفاداری و شادی را در کارکنان بیشتر تقویت می کند.
ادامه دارد…